De evolutie van een huwelijk

Trouw: Een boek dat zoals de titel belooft over de evolutie van een huwelijk gaat, maar eigenlijk over de evolutie van de fictie rond dat huwelijk, en hoe ieder daar anders in staat. Voor dat thema heeft de schrijfster de perfecte vorm gevonden – en een gewaagde: met zes verschillende vertellers en een door elkaar gehusselde chronologie. (…) Zo schept Bremmer een veelkantig mozaïek rondom een gebeurtenis die het verdere levensgeluk van de één bepaalt, terwijl de ander het expres negeert en een derde het voorval niet eens opmerkt. Aan het einde wil je direct weer terug naar het begin om nog een keer te lezen en beter op te merken wat je de eerste keer ontgaan was. (…) De evolutie van een huwelijk beantwoordt alleszins aan het door Masha verwoorde ideaal van de literatuur als basisbehoefte, om zichzelf beter te leren begrijpen. (…) Bremmer slaagt er prachtig in duidelijk te maken waarom we literatuur nodig hebben. (7 februari 2015)

De Groene Amsterdammer: Je moet maar durven. (…) een verhaal vertellen dat heen en weer schiet tussen gisteren, vandaag en morgen, en dan níet in een logische volgorde. (…) Ik zou nog even door kunnen gaan met staaltjes opsommen van schrijversmoed. Dat zou deze schrijfster en haar werk ook wel toekomen. (…) Dat De evolutie van een huwelijk me (…) in zijn greep had, heeft allereerst te maken met de sterke schrijfstijl van Bremmer. Ze mag het je in de compositie lastig maken, haar stijl is afgewogen, meeslepend, intelligent, het verhaal dat ze je vertelt is basaal en menselijk. (…) In feite handelt de roman dáárover: over verlangens die zich niet weg laten rationaliseren (…) dat Bremmer dan weer hoekig en haperend, bijna met tegenzin lijkt het, vertelt, en dan weer razendsnel en soapy voort doet glibberen. Fascinerend, vond ik. (…) Bremmer kan erg goed schrijven. (…) De evolutie van een huwelijk vind ik een prachtige roman, prachtig in zijn ambitie, in een pogen een oud verhaal een nieuwe emotie te geven. (22 januari 2015)

Parool: (…) de vorm waarin dit verhaal wordt verteld, de serieuze aandacht voor details en de milde ironie en humor zorgen ervoor dat het geheel altijd dynamisch en spannend is. Je verveelt je geen moment (…) De evolutie van een huwelijk is een intrigerende, monomane roman. (8 januari 2015)

Parool: Bremmer is één van onze beste schrijvers, maar haar boeken worden tot nu toe helaas te weinig opgemerkt. (…) Rebekka W.R. Bremmer publiceerde met De evolutie van een huwelijk (Querido) haar tweede roman. (…) De stijl en de compositie ervan maken dit boek bijzonder. (…) Het verhaal begint regelmatig opnieuw, maar dan wordt alles vanuit een ander perspectief verteld. Tussen haakjes staan overwegingen over nut en wezen van deze roman en de roman in het algemeen. (18 december 2014)

Recensieweb: Eigenlijk gebeurt er niet veel (…). Dat wát er gebeurt, wordt door verschillende vertellers steeds weer opnieuw verteld. Conversaties worden letterlijk herhaald, maar de ik-persoon in het gesprek is steeds een andere. In zeven delen passeert één periode uit hun leven steeds weer de revue. Bremmer weet de lezer ondanks, of misschien juist dankzij deze herhalingen steeds te boeien. (25 februari 2015)

Telegraaf: Bremmer voert de spanning in haar tweede roman mooi op in haar verhaal van drie dagen, dat ze telkens vanuit een andere dag en een ander perspectief vertelt. **** (13 december 2014)

Opzij: Alles ademt boeken in deze roman. (…) En met verwijzingen naar Tolstoi, E.M. Forster en Virginia Woolf laat Bremmer zien dat ze haar klassieken kent. Onder het vernis van gekunsteldheid schuilt een sympathieke roman. Bremmer creëert kwetsbare personages op zoek naar die Ene.